نقش و تاثیر خواب روی قد - خواب کافی یکی از راههای افزایش قد

یکی از عوامل مهمی که در رشد قد انسان تاثیر می‌گذارد، ژنتیک و وراثت افراد است؛ این‌که فرد از چه وراثتی برخوردار است و قد افراد خانواده در چه محدوده‌ای قرار دارد. تغذیه صحیح نیز به رشد قد شما کمک می‌کند. رژیم غذایی شما باید شامل لبنیات، پروتئین، کلسیم، منیزیم و فسفر باشد. موادغذایی مثل شیر، ماست، سبزی، ماهی، اسفناج، گوشت و حبوبات حاوی گروه‌های ویتامین و موادمعدنی هستند.

 مصرف پروتئین و لبنیات نقش بسیار مهمی در میان موادمغذی برای رشد قد دارد، بنابراین باید از همه گروه‌های غذایی به اندازه کافی در رژیم غذایی خود داشته و از‌ آن‌ها باتوجه به مراحل رشد استفاده کنید. فعالیت فیزیکی و ورزش نیز در افزایش قد تاثیر بسزایی می‌گذارد. هرچه تحرک بیشتر باشد گردش املاح استخوانی بیشتر خواهد شد، درحین ورزش هورمون‌های رشد شروع به ترشح می‌کنند و به دنبال آن رشد قد نیز افزایش می‌یابد.

 خواب مناسب در کنار عوامل دیگر از جمله مولفه‌های موثر در رشد و افزایش قد انسان به‌شمار می‌آید. خواب افراد باید پیش از دوران بلوغ منظم و به موقع باشد. به‌طورکلی 3 عامل تغذیه، ورزش و خواب مناسب مواردی هستند که در کنار وراثت افراد در رشد قد آن‌ها تاثیرگذار هستند. گاهی ممکن است، فردی از لحاظ وراثتی قد بلندی داشته باشد ولی چون تغذیه و فعالیت فیزیکی مناسبی ندارد به میزان قد موردانتظار نرسد. افراد می‌توانند با تغذیه صحیح، فعالیت و خواب مناسب مقداری از حدی که وراثت‌شان برای قد تعیین می‌کند بلندتر شوند که البته تاثیر این موارد تا قبل از دوران بلوغ است.

/ 1 نظر / 113 بازدید
علی

با تشکر از مطلبتون. ما نفهمیدیم منظور شما دقیقا از پیش از بلوغ چیست؟ یعنی قبل از بلوغ یا در دوران بلوغ؟ قبل از اینکه صفات بلوغ در فرد ظاهر بشه؟