جواب این سؤال مثبت است. به عنوان مثال در برخی کشورها مثل ژاپن که مردم آن از نظر ژنتیکی جثه های ظریف و قدهای کوتاهی داشته اند، متخصصان با رژیم غذایی توانسته اند رشد قدی را چند سانتی متر افزایش دهند. به عبارت ساده تر، ما با استفاده از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، حتی در کودکانی که پدر و مادر از نظر ژنیتیکی قد متوسط یا کوتاهی دارند، می توانیم رشد قدی بیشتری داشته باشیم. نکته یی که باید به آن توجه کنیم، این است که نقش تغذیه در رشد قدی به قبل از دوران بلوغ باز می گردد.

به محض آن که نوجوان بالغ شد، دیگر با تغذیه نمی توان به رشد قدی او کمک کرد. به همین دلیل توصیه می شود قبل از رسیدن کودک به دوران بلوغ، مصرف مواد غذایی کلسیم دار که در شیر، ماست از نوع کم چربی و به طور کلی در لبنیات موجود است، خانواه کلم شامل گل کلم، برگ کلم و...، دانه ی کنجد به دلیل امگا3 بالا و کلسیم فراوان، مواد غذایی حاوی ویتامین A یا حاوی پیشتاز ویتامین A، بتاکاروتن که در هویج، انبه و خرما موجود است و منابع غنی ویتامین c مثل مرکبات را افزایش دهیم و در نهایت مرتباً کنترل کنیم که کودک مان دچار فقر آهن نباشد، زیرا فقر آهن خود زمینه را برای اختلال در رشد قدی فراهم می کند.

معمولاً کودکانی که دچار کم خونی اند، هم وزن گیری خوبی ندارند و هم قدشان کوتاه می ماند. غیر از تغذیه آنچه بر رشد قدی کودکان تاثیر می گذارد، بک خواب آرام شبانه است. خیلی از بچه ها ممکن است بعد ازظهر دو ساعتی بخوابند، اما شب ها دیر به خواب بروند و صبح زود بلند شوند. این نوع خوابیدن ملاک نیست. خوابیدن در شب باید در شرایطی باشد که هورمون ملاتونین یا هورمون خواب ترشح شود. بسیار مهم است که کودکان خواب آرام شبانه داشته باشند و در درجه دوم به اندازه کافی فعالیت کنند. در ضمن توصیه می شود حتی الامکان یک ساعت قبل از خواب، کودک قندهای ساده مثل شکر، شکلات، آب نبات، تافی و... مصرف نکند، چون قندهای ساده در هورمون رشد اختلال ایجاد می کنند و وقتی هورمون رشد به اندازه کافی ترشح نشود، رشد قدی تا حدی دچار اختلال می شود.

 

افزایش قد